Posting Material

Posting Material

Articles on Material Science and Chemistry
Posting Material

Posting Material

Articles on Material Science and Chemistry

ساخت آسپرین

سلام!

تعدای مقاله ار کتاب Organic Experiments ترجمه کردم و آنها را قرار خواهم داد. به علت ترجمه نه چندان روان پوزش می خواهم. اگر مشکل یا سوالی بود حتما بگویید. 


1 گرم سالیسیلیک سید را در 4 لوله آزمایش بریزید و به هر یک از آن ها 2 میلی لیتر استیک انیدرید بیافزایید. یه لوله اول .2 گرم سدیم استات بی آب اضافه کنید. سپس آن را هم بزنید و دمایش را با دماسنج اندازه بگیرید تا به دمای 4 درجه سانتی گراد برسد.

در لوله آزمایش دوم دماسنج دیگری بگذارید و به آن 4 قطره محلول پیریدن اضافه کنید. این را هم مانند قبلی به دمای 4 درجه سانتی گراد برسانید.

به لوله آزمایش سوم 5 قطره بور تری فلوئورید اترات و به لوله چهارم هم 5 قطره سولفوریک اسید اضافه کنید.

ترتیب فعالیت کاتالیزور ها چگونه بود؟ مقایسه کنید. همه لوله ها را به مدت 5 دقیقه در آب داغ قرار دهید تا مواد جامد کاملا حل شود. پس از پایان محتویات داخل لوله آزمایشها را داخل یک ارلن مایر 125 میلی لیتری بریزید و به آن 50 میلی لیتر آب بیافزایید و لوله ها را بشویید. مخلوط درون ارلن را هم بزنید تا به هیدرولیز استیک انیدرید کمک کنید. سپس مخلوط را در یخ خنک کنید. با هم زن شیشه ای آن را هم بزنید تا به ته نشین شدن کریستال ها کمک کنید.

در نهایت کریستال های تولیدی را جمع کنید. محصول نهایی 4 گرم است. استیل سالیسیلیک اسید در حین ذوب تجزیه می شود و در دمای 128 تا 137 دوباره ساخته میشود که می تواند با حل شدن در اتر کریستالی شود. به محلول مقدار مساوی اتر نفت بیافزایید و اجازه دهید محلول در ظرف یخ بماند.

انحلال پذیری نمونه خود را در تولوئن و آب داغ امتحان کنید و ویژگی خاص این محلول را زمانی که سرد می شود بنویسید و یا زمانی که آن را هم میزنید. همچنین اینکه چه ماده ای که در اثر واکنش محلول سدیم بی کربنات با یک اسید ته نشین میشود را بنویسید. قرض آسپرین تجاری را با استفاده از انحلال پذیری در آب داغ و تولوئن با مال خود مقایسه کنید. همچنین دمای ذوب قرص تجاری را با مال خود مقایسه کنید. اگر اختلاف دما مشاهده کردید به این علت است که در نمونه تجاری از برخی از مواد آلی و یا معدنی به عنوان ملات (!) استفاده شده.

همچنین در تفسیر خود مکانیسمی که موجب می شود سالیسیلیک اسید استیل دار شود را مطالعه کنید.

نکته: در حین این واکنش استیک اسید تولید می شود. تاثیر سدیم استات چیست؟

چگونه ممکن است بور فلوئورید اترات و یا سولفوریک اسید بر حمله ی هسته دوستی اکسیژنی فنولی استیک انیدرید تاثیر بگذارد؟ همچنین پریدین چگونه کمک می کند؟


PDF

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد